نشست کمیسیون اقتصاد با موضوع مولفه های نظام اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد
1395-11-12
در روز سهشنبه، 11 بهمن ماه 1395، نشست علمی با موضوع «درآمدی بر نظام اقتصادی الکوی اسلامی ایرانی پیشرفت در راستای تمدن نوین اسلامی» در سالن ا جتماعات «مؤسسه پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصادی بومی» با همکاری دانشگاه شاهد برگزار شد. دراین نشست که با حضور کمیته علمی همایش تمدن نوین اسلامی و جمعی دیگر از اساتید ودانشپژوهان برگزار شد، دکتر سید مهدی زریباف به ارائه بحث پرداخت. وی با طرح عبارت «علوم تمدنساز» به ضرورت برخورداری از نگاه تمدنی و رویکرد کلنگر در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأکید نموده و توجه به مسیر نظریهپردازی از مبانی تا مدلسازی و اجرا در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مقدمه اجتنابناپذیر تحقق تمدن نوین اسلامی دانست. وی بیان داشت که طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری در این مقطع حسّاس از تاریخ انقلاب اسلامی نشان از یک خیز تمدنی برای عبور از پیچ تاریخی و تمدنی مورد ایشان دارد و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مثابه نقشه جامع حرکت، باید به عنوان پشتوانه نظری این حرکت، جهتبخشی به آن را بر عهده بگیرد.
در ادامه وی بر مسأله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تمرکز کرده و پس از نقد و بررسی سایر رویکردهای موجود، برخورداری از یک نظریه مبنا را ضرورت قطعی الگو دانسته و نظریهای تحت عنوان «عدالت ولایی» را به عنوان این نظریه مبنا معرفی نمود. سپس با ترسیم 4 نظام اساسی (نظام مطلوب، نظام مسائل، نظام حقوقی و نظام تصمیمگیری) که مبتنی بر نظریه عدالت تحقق پیشرفت را بدنبال دارند، به تبیین روش و متدولوژی دستیابی به الگوی پیشرفت را بیان نمود. در این نگاه، نظام مطلوب یا به تعبیری مقصد مطلوب در اقتصاد، عبارت خواهد بود از «رشد متوازن» که از طریق شناسایی و تحقق نظام حقوقی مطلوب به دسته میآید. به منظور تحقق رشد متوازن، چهار اصل در نظام اقتصادی یعنی اصل «احیاء» در تولید، اصل «کفایت» در مصرف، اصل « انصاف» در مبادله و اصل «قوام» در اموال، حائز اهمیت فراوان هستند که باید در بعد نظام تصمیمگیری برای رسیدن به سیاست صحیح مورد توجه قرار گیرند. در ادامه، برنامه پنجم توسعه و همچنین سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان مطالعه موردی، در چارچوب نظام اقتصادی الگو مورد برربسی و ارزیابی قرار گرفتند.
در انتهای جلسه نیز تعدادی از حاضران به طرح سؤال و انتقاد از مطالب ارائه شده پرداختند/ .