بعداز انقلاب اسلامی ،دولت اسلامی باید محقق شود تا با حرکت به سمت جامعه اسلامی، عبودیت انسانها و حیات طیبه راشاهد باشیم
1395-05-10
رییس دانشگاه شاهد و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور تشریح کرد:
بعداز انقلاب اسلامی ،دولت اسلامی باید محقق شود تا با حرکت به سمت جامعه اسلامی، عبودیت انسانها و حیات طیبه راشاهد باشیم
دکتر ثقفی رییس دانشگاه شاهد و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور در گفتگویی اختصاصی با شهیدخبر، به اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در تبیین شاخص های اصلی دولت اسلامی که بعد از تحقق آن ، حرکت به سمت جامعه اسلامی صورت خواهد گرفت، پرداخت وبا معرفی ویژگیهای جامعه اسلامی ،هدف نهایی آن را ؛ عبودیت انسانها و حیات طیبه معرفی کرد.
دکتر کامیارثقفی، رییس دانشگاه شاهد در حاشیه جلسه هم اندیشی نقش نخبگان و تشکلهای شاهد و ایثارگر در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان نمودن فعالیتهای بنیاد شهید در گفتگویی باخبرنگار شهیدخبر(شهیدنیوز) بااشاره به هدف غایی انقلاب اسلامی از مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) که همان تحقق اسلام، عبودیت انسانها و حیات طیبه است گفت: همواره در سالهای پس از پیروزی انقلاب سوالی در جامعه وجود داشته بدین ترتیب که برنامه اسلام برای اداره جوامع انسانی چیست؛ اسلام چگونه در همه ارکان جامعه تسری پیدا می کند و اسلامی شدن به معنای واقعی چطور امکان پذیر می شود.
وی با بیان اینکه شیوه حکومتی جمهوری اسلامی طرحی نو در عرصه کشورداری است افزود: گاهاً شاهدیم برخی برای مدیریت وکشورداری، کشورهای مختلفی نظیر ترکیه، مالزی و.... را به عنوان الگو مطرح می کنند،حال آنکه الگوی حکومتی جمهوری اسلامی ضرورتا با شاخصهای جهانی قابل تبیین نیست و نباید با معیارهای مرسوم در سایر کشورها ارزیابی شود؛ در واقع این الگوی نوآورانه بایدبا شاخصها و معیارهای اختصاصی خود و بر گرفته از اسلام ناب ارزیابی شود.
رئیس دانشگاه شاهد در خصوص چگونگی مقایسه ایران با کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی گفت: تفاوت الگوی حکومتی بر گرفته از انقلاب اسلامی با چنین کشورهایی در قایل بودن به اسلام به عنوان دینی همه جانبه و دربر گیرنده همه شئون اعم از سیاسی- اجتماعی، فردی و ... در الگوی حکومتی جمهوری اسلامی و دین صرفا فردی در سایر الگوهاست. تفاوت در جایگاه اسلام در ساختار حکومتی است، اینکه اسلام در اجزای حکومت چه نقشی دارد؛ محل بحث اینجاست.
ثقفی با اشاره به واژه اسلام سیاسی، به بحث حاکمیت مبتنی بر اسلام اشاره کرد و افزود: تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف انقلاب اسلامی تنها از مسیر حاکمیتی مبتنی بر اسلام محقق می شود. برای دستیابی به این تمدن و مقدم بر آن، جامعه اسلامی باید تحقق یابد. در واقع مبتنی بر اندیشه رهبر فرزانه انقلاب، تمدن نوین اسلامی حاصل ظهور و استقرار جوامع اسلامی است.
وی افزود: همچنین ایشان در بیانات خود تحقق دولت اسلامی را مقدم بر جامعه اسلامی می دانند. البته منظور از دولت اسلامی، حاکمیت و کلیت ارکان نظام، اعم از کلیه قوا و همه اجزای حاکمیت است.از آنجائیکه به تعبیر معظم له ما در حال حاضر در مرحله دولت اسلامی قرار داریم، در موضوع نشست حاضر و در تحقق وپیاده سازی اقتصادی مقاومتی، به نظر میرسد چالش اصلی در فرایند شکل گیری دولت اسلامی نهفته است. در طول سالهای پس از انقلاب متاسفانه شاهد عدم توجه کافی و اهتمام به تحقق سیاستهای کلی نظام هستیم و آثار این مصوبات را در کشور نمی بینیم. سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز تاکنون از جمله همین موارد بوده است.
رئیس دانشگاه شاهد علت اجرایی نشدن بسیاری از سیاستها را ضعف جدی در کارگزارانی که وظیفه تحقق آنها را بر عهده دارنددانست و علت آن را عدم اعتقاد و ایمان راسخ به موضوع برشمرد.
دکتر کامیار ثقفی از جمله شاخص های اصلی دولت اسلامی از منظر مقام معظم رهبری را سلامت اعتقادی، سلامت اخلاقی و سلامت عملکردی بر پایه اعتقاد و نگاه درست به حقایق جامعه معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه خدمت به خلق و روحیه خدمت از دیگر شاخص های دولت اسلامی در این منظومه فکری است گفت: معظم له گفتمان اصلی دولت اسلامی را خدمت به خلق می دانند و معتقدند این خدمت نیز باید برآمده از کار جهادی باشد.
ثقفی مسئله عدالت و سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد را از دیگر شاخصه های دولت اسلامی درکلام رهبر معظم انقلاب معرفی کرد وگفت: ایشان نتیجه الگوی پیشرفت بدون عدالت را مشابه تمدن پر زرق و برق غرب امروز می دانند. با جلوگیری از نفوذ فساد، رشوه، پارتی بازی، اسراف، تجمل، خرجهای زیادی نیز می توان به سلامت اقتصادی دست یافت و این موارد هم از شاخصهای عملکردی دولت اسلامی است.
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور دیگر شاخصهای دولت اسلامی را مسئله قانونگرایی، حکمت و خردگرایی در امور و کار کارشناسیدر کلام رهبری اعلام نمود. وی با تکرار این عبارت از رهبر فرزانه انقلاب که« در مناسبات بین المللی سهم هر کشوری به قدر قدرت درونی اوست. هر مقداری که واقعا در درون اقتدار داشته باشد، سهمش از مناسبات بین المللی به همان نسبت بالاتر است.» تکیه به ظرفیت درون زای کشور را مورد تاکید قرار داد.
تعهد و وظیفه دولت اسلامی
ثقفی با اشاره به اینکه بعد از آنکه دولت اسلامى تشکیل شد، ازنگاه رهبر معظم انقلاب مسوولیت و تعهد دولت اسلامى این است که جامعه اسلامى را تحقق ببخشد، به تشریح ویژگی ها و شاخصهای جامعه اسلامی در کلام حضرت آیت الله خامنه ای پرداخت.
وی افزود: ولی امر مسلمین، کشور اسلامى را کشورى با حاکمیت اسلامِ حیات بخش، اسلامِ نشاط آور، اسلامِ تحرک آفرین، اسلامِ بدون کج اندیشى و تحجر و انحراف، اسلامِ بدون التقاط، اسلامِ شجاعت بخش به انسانها و اسلام هدایت کننده انسانها به سوى علم و دانش معرفی میکنند.
ویژگی های جامعه اسلامی
وی همچنین به تبیین ویژگی های جامعه اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: جامعه اسلامی جامعه ای است با تقوا و اخلاق و معنویت و پرهیزگاری، جامعه ای است عادل و برخوردار از عدالت و نیز جامعهاى است آزاد، جامعهاى است که مردم در آن جامعه و ادارهى آن و همچنین در آیندهى و پیشرفت خود داراى نقش و تأثیرند.
دکتر ثقفی در ادامه عزت و استغناى ملى را از دیگر ویژگی های جامعه اسلامی برشمرد و تصریح کرد: چنین جامعه ای برخوردار از رفاه و مبراى از فقر و گرسنگى و داراى پیشرفتهاى همهجانبه و بدون سکون و رکود توقف و در حال پیشروى دائم است.
شاخص های جامعه اسلامی
دکتر ثقفی شاخص های جامعه اسلامی را از منظر رهبر فرزانه انقلاب، رفاه مادی همراه با عدالت اجتماعی، توام با روحیه و آرمان انقلابی و با برخورداری از ارزشهای اخلاقی اسلام برشمرد و در توصیف شاخص اول افزود:رفاه مادى، نه به معناى ترویج روحیه مصرف گرایى کهبه معنى رشد پیوسته کشور متکی بر استعدادهای ذاتی شکوفا شده نیروهای خود از نظر اقتصادى و رواج تولید و تجارت، آبادانی و عمران، استفاده از منابع طبیعى، تأمین سلامت و بهداشت جامعه است؛اینکه فرهنگ و علم و فناوری در جامعهدر بالاترین سطح قرار گرفته و همگانى و نهادینه شود و دیگر نشانى از فقر و عقب افتادگى دیده نشود.
دکتر ثقفی در توصیف عدالت اجتماعی از نگاه رهبر معظم انقلاب گفت:عدالت به معناى یکسان بودنِ فرصت ها و حقوق ملت است و معنای آن یکسان بودن همه برخورداریها نیست؛در جامعه اسلامی همه می توانند با کار و تلاش خود زندگى مطلوبى را فراهم آورند. در چنین جامعه ای با استقرار قوانین و امنیت قضایى در کشور، تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان و دست اندازى به حیطه مشروع زندگى مردم جمع خواهد شد؛در این جامعه آحاد جامعه احساس میکنند که در برابر ظلم و تعدى ملجأ مطمئنیبرای پناه بردن وجود دارد
وی در ادامه روحیه و آرمان انقلابی را اینگونه بیان کرد: معظم له می فرمایند «روحیه و آرمان انقلابى، بدین معنى است که میل به زندگى راحت و مرفه، جامعه و مسؤولان را به سازشکارى و تسلیم در برابر زورگویى قدرتهاى جهانى و غفلت از توطئه استکبار و بی اعتنایى به پیام جهانى انقلاب نکشاند.»
وی همچنین در خصوص برخوردارى از ارزشهاى اخلاقى اسلام افزود: رواج فضایل اخلاقی در جامعه به عنوان ارزشهاى اصلى از شاخصهای جامعه اسلامی است. رهبر معظم انقلاب می فرمایند« معنویت و اخلاق هم باید به قدرِ حرکت پیشرونده مادى پیشرفت کند، دلهاى مردم با خدا و معنویات آشنا بشود، انس با خدا، انس با عالم معنا، ذکر الهى و توجه به آخرت در یک چنین جامعهاى بایستى رایج شود. اینجا است که آن خصوصیت استثنایى جامعه و تمدن اسلامى، خود را نشان میدهد؛ ترکیب و آمیختگى دنیا و آخرت باهم.»
ماهیت حیات طیبه
رییس دانشگاه شاهد مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری، هدف نهایی انقلاب اسلامی را تحقق تمدن نوین اسلامی ذکر کرد و این تمدن را متشکل از مجموعه جوامع اسلامی با خصوصیاتی که پیش تر بیان شد تعریف نمود. وی در تبیین و توصیف عبودیت انسانها و حیات طیبه به عنوان حاصل زیست در الگوی تمدنی اسلام، فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای را اینگونه بازخوانی کرد: « حیات طیبه یعنى زندگى گوارا. یک ملت آن وقتى زندگى گوارا دارد که احساس کند و ببیند که دنیا و آخرت او برطبق مصلحت او به پیش مى رود و به سمت هدفهاى او حرکت مى کند؛ این زندگىِ گواراست. فقط هم دنیا نیست. فقط آخرت نیست.حیات طیبه یعنى یک ملت، هم از لحاظ مادى و زندگى روزمره و رفاه و امنیت و دانش و سواد و عزت سیاسى و استقلال اقتصادى و رونق مالى و اقتصادى برخوردار باشد و هم از جهت معنوى، انسانهاى مؤمن و خداشناس و پرهیزکار و برخوردار از اخلاق والاى الهى در آن زندگى کنند. حیات طیبه، یعنى دنیا و آخرت را با هم داشتن. حیات طیبه، یعنى ماده و معنا را با هم داشتن. حیات طیبه، یعنى آن ملتى که تلاش مى کند، سازندگى مى کند، صنعت و بازرگانى و کشاورزى را به اوج مى رساند، قدرت علمى و تکنیکى پیدا مى کند، پیشرفتهاى گوناگون در همه جهت به دست مى آورد، اما در همه این حالات، دل او هم با خدا است و روز به روز هم با خدا آشناتر مى شود.»